Algemene werkwijze
Bij 3x3 REMEDIAL TEACHING kijken we zorgvuldig wat het probleem is.
Hiertoe hanteren we de driehoek: ouder-kind-leerkracht om tot een volledig beeld te komen.
Als het beeld helder is, gaan we een handelingsplan opstellen. Soms is het nodig om hiervoor aanvullende toetsen af te nemen.
Omdat uw kind de hoofdpersoon is, is het belangrijk dat we een oplossing vinden die bij het kind past en waarvoor
het kind gemotiveerd is.
Aan de hand van het handelingsplan, gaan we achtereenvolgens in verschillende sessies met uw kind aan de slag.
Hierbij maken we gebruik van schoolteksten, eigen materiaal, internet etc.
Als ouder is het belangrijk dat u weet wat er gebeurt en uw kind hierbij ondersteunt.
Via mail of app houden we elkaar op de hoogte en het is noodzakelijk dat u de huiswerkmap van het kind
wekelijks bekijkt om te zien waar uw kind mee bezig is en hem eventueel aan zijn huiswerk maken te helpen
herinneren.
Omdat het echter niet om het huiswerk an sich gaat, maar om het oefenen/inslijpen van de leerstof, is het
belangrijk uw kind hierbij NIET te helpen of fouten te CORRIGEREN, zodat ik in de RT kan zien wat wordt beheerst,
wat eventueel nog te moeilijk is, etc. en hiervandaan verder kan helpen.
Verschillende leerstijlen
Belangrijk is dat er wordt gekeken naar hoe het kind leert.
Is dat voornamelijk auditief(d.w.z. via het gehoor), visueel(d.w.z. via het zien), motorisch(d.w.z. via het doen),
tactiel(d.w.z. via het voelen) of nog anders/ een combinatie van meerdere leerstijlen?
Zowel de hulp bij 3x3, als thuis en op school, dient hierbij aan te sluiten.
Een MILS leerstijlonderzoek kan hierin vaak heel verhelderend zijn voor zowel het kind zelf als voor ouders en
leerkrachten.
Dit onderzoek kan op aanvraag bij het kind thuis worden afgenomen (hiervoor zijn extra kosten verschuldigd).
Onder Nieuwetijdskinderen vindt u nog aanvullende informatie.